Hva er eFaktura?
eFaktura er enkelt, fleksibelt og du trenger ikke å taste inn lange KID-nummer. Du får regningen rett i nettbanken din, ferdig utfylt med KID-nummer. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen. Du kan både endre forfallsdato, beløp og belastningskonto. I nettbanken har du full oversikt over betalte og ubetalte regninger.
Av miljøhensyn oppfordrer vi alle våre kunder til å velge elektronisk faktura. Dersom det ikke opprettes eFaktura eller e-post faktura vil vi sende papirfaktura per post. Papirfaktura koster kr 49,- per faktura.
Les mer om hvordan du oppretter eFaktura her.
Motta eFakturaer «på vegne av»
Tidligere har man kunnet samtykke til bestemte deler av en faktura («Ja takk til bestemte») og dermed har det vært mulig å etablere en eFakturaavtale som er adressert til andre enn deg selv (eks: motta eFaktura på vegne av f.eks. barn, ektemake, verge, etc.).
Etter innføring av eFaktura 2.0 vil det alltid være den som er oppgitt som mottaker på eFakturaen, som faktisk får den presentert i sin betalingsflate. Noen av årsakene til dette er at det er viktig i henhold til personvernlovgivningen at fakturakrav kun blir presentert til rett mottaker, og at det kunne bli brukt som svindelmetode.
Dersom du ønsker at eFakturakravet skal sendes til andre enn deg selv, må dette avtales direkte med eFakturautsteder, slik at den mottakeren du ønsker skal motta og behandle eFakturaen, får denne adressert til seg.