eFaktura og Vipps

Flere opplever å ha fått strømregningene sine som eFaktura, uten å ha aktivt opprettet det. Det kommer av at Vipps nylig har hatt en oppdatering som gjør at betalingstjenesten sender ut automatisk regninger som eFaktura fra bedrifter som tilbyr det. Man har nødvendigvis ikke godkjent det, i oppdateringen tar Vipps en slags «passiv godkjenning».

Ønsker du å endre dette, kan du gjøre følgende:

  1. Logg inn i Vipps
  2. Klikk på Profil
  3. Velg Betalingsvalg
  4. Klikk på eFaktura i nettbank og apper
  5. Skru av Alltid Vipps eFaktura.

I tillegg må du logge deg inn i nettbanken din for å slette eFaktura-avtalen.

Vær oppmerksom på at dersom du sletter eFaktura-avtalen så vil du automatisk få papirfaktura. Hvis du ønsker en annen betalingsløsning kan du logge deg inn på Min side på hjemmesidene våre eller kontakte Kundesenteret vårt

 

Motta eFakturaer «på vegne av»

Tidligere har man kunnet samtykke til bestemte deler av en faktura («Ja takk til bestemte») og dermed  har det vært mulig å etablere en eFakturaavtale som er adressert til andre enn deg selv (eks: motta eFaktura på vegne av f.eks. barn, ektemake, verge, etc.).

Etter innføring av eFaktura 2.0 vil det alltid være den som er oppgitt som mottaker på eFakturaen, som faktisk får den presentert i sin betalingsflate. Noen av årsakene til dette er at det er viktig i henhold til personvernlovgivningen at fakturakrav kun blir presentert til rett mottaker, og at det kunne bli brukt som svindelmetode.

Dersom du ønsker at eFakturakravet skal sendes til andre enn deg selv, må dette avtales direkte med eFakturautsteder, slik at den mottakeren du ønsker skal motta og behandle eFakturaen, får denne adressert til seg.