Slik måler du hastigheten på nettet ditt!
En hastighetstest bør gjennomføres ved å koble PC-en direkte til ruteren, en såkalt kablet hastighetstest, men den kan – om du har godt trådløst signal, også gjennomføres ved trådløs tilkobling. Da må du først ta høyde for at det vil være feilkilder.
Hastighetsmåling med trådløst nett
Trådløse signaler møter ofte på hindringer og er sårbare for forstyrrelser. Alt fra varmekabler, fliser på bad, betong- og murvegger, enheter med Bluetooth, antall enheter påkoblet nettverket, ja til og med enkelte kjøkkenapparater, kan forstyrre de trådløse signalene.
Hvor du har plassert fin WiFi-ruter har også betydning for hvor godt de trådløse signalene sprer seg i boligen din. En WiFi-ruter må for eksempel aldri plasseres i nærheten av en mikrobølgeovn, inne i et metallskap eller direkte bak en TV - dette er sterkt hemmende for de trådløse signalene!
Feilkilder
Skal du gjennomføre en hastighetstest med trådløst nett, bør du fjerne så mange feilkilder som mulig!
Dette kan du gjøre ved å:
- Slå av enheter med Bluetooth, koble fra andre enheter på nettet og lukke andre programmer som kjører på maskinen.
- Naboens nett kan lage støy for nettet ditt, og er en av de vanligste grunnen til at du opplever problemer med det trådløse nettet ditt.
- Målinger med trådløse signaler vil ikke bli nøyaktige, fordi hastigheten svekkes gjennom de trådløse signalene, og det er flere element som spiller inn og kan forstyrre de trådløse signalene. Det kan du lese mer om her.
- Du må også være oppmerksom på hvilket internettprodukt du har. Som regel opereres det med et en "inntil-hastighet", f.eks. 100 - 200 Mbps. Det betyr at målingen er bra så lenge den er innenfor minimum og maksimumsgrensen.
Bruk en pålitelig tjeneste til å måle. De forskjellige tjenestene du finner i Google-søk varierer veldig i resultater. Vi anbefaler Ooklas app for Windows eller Mac. Du kan også bruke tjenesten i nettleseren, men vi har erfaring med at testing fra nettleser av og til gir et dårligere resultat. Appen gir alltid mest mulig korrekt resultat.
Hvordan tolke resultatet?
Download/Nedlasting: Når du skal tolke målingen er nedlastingshastigheten det viktigste. Nedlasting er alt du konsumerer - altså det du laster ned fra nettet. Hastigheten oppgis i Mbps som betyr Megabit per sekund. Skal du strømme HD-innhold fra HBO Nordic eller Viaplay bør du minimum ha 5 Mbps, og hvis du skal strømme 4K-innhold bør du ha minimum 25 Mbps i nedlasting på målingene.
Upload/opplasting: Opplastingshastigheten er det du laster opp til internett, dette kan for eksempel være et bilde eller en video på Facebook eller Youtube. Abonnement i kabelnettet har lavere opplastingshastighet enn nedlastingshastighet. Du kan oppleve dårligere nedlastingshastighet i perioder hvor du laster opp mye data, når du for eksempel laster opp en backup eller syncer nye bilder til en skytjeneste.
Ping er viktig for de som gamer!
Trafikken på internett sendes frem og tilbake i små datapakker, og tiden denne prosessen bruker måles med noe som kalles ping og blir oppgitt i millisekunder (ms). Normalt trenger du ikke tenke på ping, med for de som gamer er ping viktig.
Høy ping-tid i spilet gjør at du opplever "lag" eller hakking i spillet, og dette er en gledesdreper for alle gaming-entusiaster. For gamere er det derfor optimalt å ha så lav ping-tid som mulig for en god gamingopplevelse!
Hvordan kan du vite om hastighetsmålingene er pålitelige?
Hastigheten du betaler for, er hastigheten du får inn til ruteren din, og den kan ikke garanteres videre ut på internett. Dette er fordi det ofte er mange som deler kapasitetet i ditt intern-nett, og trafikken på ulike nettsider varierer hele tiden.
Vær bevisst om du måler hastigheten din via trådløst signal, eller om du er tilkoblet ruteren direkte med en kabel. Du får mest nøyaktige målinger ved å måle hastighetene med maskinen koblet direkte til ruteren ved hjelp av en kabel.
Det er mange variabler og feilkilder som kan forstyrre de trådløse signalene, og ved å måle hastigheten via trådløst signal vil du ikke nødvendigvis få et korrekt svar på om du får inntil hastigheten som er oppgitt i abonnementet ditt. Lavere hastighet kan bety at du har en gammel ruter, ruteren er plassert på et uegnet sted, eller at du har forstyrrende elementer som ødelegger for signalene.
Jeg får dårlige målinger på nettet mitt, hva gjør jeg?
Vi anbefaler at du foretår målinger med PC-en er tilkoblet ruteren med en kabel hvis det er mulig. Lukk alle andre program som kjører på maskinen for å begrense eller slå av andre enheter som bruker WiFi mens du måler. Det vil gi en mer nøyaktig måling.
Hvis du får 500 Mbps via kabel men bare 270 Mbps gjennom trådløst signal kan det være begrensinger i maskinvare (PC-en/Mobilen) eller andre forstyrrelser på det trådløse signalet.
Et siste tips til de som gamer mye: opplever du høy ping-tid når du gamer, anbefaler vi sterkt å koble enheten du spiller med til ruteren med en kabel!
Trenger du hjelp?
Visste du at vi har vår egen app med WiFi-hjelp slik at du får en best mulig internettjeneste fra oss? Med enkle tastetrykk gjør appen testene som kreves for å avdekke årsaker til problemer med internett. I tillegg får du nyttige løsningsforslag.
Du kan også kontakte oss via chatten, på telefon: 715 65 525 eller på neas@neas.mr.no om du trenger hjelp!