Vanlige spørsmål og svar rundt eFaktura
Har du gitt samtykke til å motta eFaktura i nettbanken din, får du nå fakturaen som eFaktura!
Ofte stilte spørsmål rundt eFaktura
Hvorfor får jeg regningene mine i nettbanken/app? Jeg har ikke bedt om dette!
Det betyr at du har gitt et generelt samtykke til eFaktura til din betalingsflate som er tilknyttet tjenesten. eFaktura er en felles tjeneste der nye eFaktura blir synlig i alle betalingsflater du benytter.
Motta eFakturaer «på vegne av»
Tidligere har man kunnet samtykke til bestemte deler av en faktura («Ja takk til bestemte») og dermed har det vært mulig å etablere en eFakturaavtale som er adressert til andre enn deg selv (eks: motta eFaktura på vegne av f.eks. barn, ektemake, verge, etc.).
Etter innføring av eFaktura 2.0 vil det alltid være den som er oppgitt som mottaker på eFakturaen, som faktisk får den presentert i sin betalingsflate. Noen av årsakene til dette er at det er viktig i henhold til personvernlovgivningen at fakturakrav kun blir presentert til rett mottaker, og at det kunne bli brukt som svindelmetode.
Dersom du ønsker at eFakturakravet skal sendes til andre enn deg selv, må dette avtales direkte med eFakturautsteder, slik at den mottakeren du ønsker skal motta og behandle eFakturaen, får denne adressert til seg.
Hvorfor har enkelte brukere fått andres eFaktura i nettbanken?
Før var det mulig med eFaktura «Ja takk til bestemte» å inngå avtale om mottak av eFaktura på vegne av en annen. Dette er funksjonalitet som gradvis vil forsvinne med innføring av generell aksept «Ja takk til alle» der utsteder finner deg som kunde i dette registeret og kan sende første faktura som eFaktura. Det samme kan også inntreffe hvis utsteder har feil informasjon om deg som kunde når han søker i ovennevnte register. Det er derfor viktig å være bevisst på at opplysninger du har registrert i din betalingsflate knyttet til eFaktura er korrekt.
Hvorfor får jeg regninger på papir? Jeg har samtykket til "Ja takk til alle"
For at du skal motta eFaktura må utsteder støtte ny funksjonalitet for Ja takk til alle. Det jobbes med at dette skal rulles ut hos alle fakturautstedere.
Jeg finner ikke noe sted å melde meg på "Ja takk til alle" i min bank
De ulike betalingsflatene har tilgjengeliggjort dette på ulike måter, men det er krav om at funksjonalitet for både av-og påmelding skal tilbys i alle betalingsflater. Merk at du allerede fra 1. desember 2021 må gi generell aksept for eFaktura "Ja takk til alle" for å kunne motta regninger fra bedrifter som du tidligere ikke har mottatt eFaktura fra. Derfor er det anbefalt for alle eFaktura-kunder å inngå "Ja takk til alle"-avtale snarest mulig!
Hvor skal jeg melde meg av "Ja takk til alle"?
De ulike betalingsflatene har tilgjengeliggjort dette på ulike måter, men det er krav om at funksjonalitet for både av-og påmelding skal tilbys i alle betalingsflater.
Hvordan finner NEAS meg når vi skal sende eFaktura?
Vi finner deg basert på opplysninger som er meldt inn til eFaktura-tjenesten i forbindelse med din aksept av "Ja takk til alle" (epost, mobil, adresse og fødsels- og personnummer for de som kan behandle dette). Det er derfor viktig at disse opplysningene er korrekt og oppdatert av din nettbankflate.
Hvilke opplysninger har dere lagret om meg?
Navn, adresse, epost, mobil og fødsels- og personnummer blir registrert og oppdatert av din betalingsflate og du vil kunne finne opplysninger om hva som er registrert hos denne. Det er lurt å sjekke at din betalingsflate har oppdaterte opplysninger om deg for å sikre at du får de eFakturaer som du vil ha i dine betalingsflater.
Merk at dersom du endrer opplysninger i én betalingsflate, vil det oppdateres i alle betalingsflater.
Jeg har AvtaleGiro for faktura fra NEAS - hva skjer med meg?
AvtaleGiro går som normalt.
Jeg har tidligere fått faktura fra NEAS i posten eller på e-post - hva skjer med meg?
Fakturaen vil nå komme rett i nettbanken din som en eFaktura, om du har gitt samtykke i nettbanken til å være eFakturamottaker. Du må huske å godkjenne og betale denne før forfallsdatoen for å unngå purregebyr.