eFaktura 2.0

Nå lanserer bankene eFaktura 2.0 og det får betydning for deg!

eFaktura er en enkel betalingmåte for forbrukere i nettbanken. Regningene kommer ferdig utfylt med beløp, kontonummer, dato (som kan endres) og - ikke minst - KID. 

eFaktura har blitt oppfattet som litt tungvint å opprette. Dette fordi hver avtale måtte inngås mellom den enkelte forbruker og bedriften som ønsket å sende faktura rett i nettbanken. Med eFaktura 2.0 vil det tungvinte være saga blott! Nå kan bedrifter sende eFaktura direkte til alle som i nettbanken sier ja til å motta eFaktura i innstillingene i nettbanken! Du kan lese mer om eFaktura her.

eFaktura 2.0 er et krav fra myndigheter og banker - fra neste faktura så skyter vi i NEAS fart, og sender eFaktura. 

Hva betyr dette for deg? 

Jo - vi vil matche våre kundelister med eFaktura-basen som bankene har. Da gjør vi et oppslag mot ditt navn, telefonnummer og e-post. Er du ny kunde av oss, og har sagt ja til å motta eFaktura får du første faktura fra oss rett i nettbanken. 

Viktig om AvtaleGiro og samlefaktura!

Har du avtalegiro - vil dine faktura komme samlet i ett trekk. Hvis du da har satt en for lav beløpsgrense, vil ikke giroen trekkes automatisk. Da må du logge inn i nettbanken din og øke beløpsgrensen på trekket! 

Ønsker du ikke samlefaktura? Da kan du reservere deg her!

Hva er positivt med dette? 

Med eFaktura vil dere som kunde motta færre purringer, fordi fakturaen blir klar til betaling rett i nettbanken og ferdig utfylt! Dette håper vi gir dere en bedre opplevelse. I tillegg trykkes det færre papirfakturaer slik at det spares skog, og når det sendes færre papirfakturaer blir det mindre transport. Dette er gode nyheter for miljøet!  

Du får nå alt samlet på én faktura - noe som vi håper gjør hverdagen litt enklere for deg! 

Har du tidligere mottatt brevgiro fra oss som bredbåndskunde, vil administrasjonsgebyret på denne nå forsvinne. 

Er du mottaker av papirfaktura, så kommer det 49 kroner i fakturagebyr. Så det lønner seg å motta faktura via eFaktura. 

Hvordan skru på eFaktura?

 

Motta eFakturaer «på vegne av»

Tidligere har man kunnet samtykke til bestemte deler av en faktura («Ja takk til bestemte») og dermed  har det vært mulig å etablere en eFakturaavtale som er adressert til andre enn deg selv (eks: motta eFaktura på vegne av f.eks. barn, ektemake, verge, etc.).

Etter innføring av eFaktura 2.0 vil det alltid være den som er oppgitt som mottaker på eFakturaen, som faktisk får den presentert i sin betalingsflate. Noen av årsakene til dette er at det er viktig i henhold til personvernlovgivningen at fakturakrav kun blir presentert til rett mottaker, og at det kunne bli brukt som svindelmetode.

Dersom du ønsker at eFakturakravet skal sendes til andre enn deg selv, må dette avtales direkte med eFakturautsteder, slik at den mottakeren du ønsker skal motta og behandle eFakturaen, får denne adressert til seg.